עצירות

למה בעצם כואבת לי הבטן?עצירות הינה תופעה מוכרת ונפוצה מאוד, כ25% מהאוכלוסייה עולמית סובלת ממנה.
עצירות מוגדרת כאשר יש שינוי בהרגלי היציאות ומתקיימות שתיים או יותר מהתופעות הללו,
ואף יכולה להיחשב כרונית אם שניים או יותר מהתסמינים הללו מופיעים במשך שלושה חודשים רצופים ומעלה:

  • יציאות יבשות וקשות להוצאה
  • תדירות נמוכה ( פחות משלוש יציאות בשבוע)
  • צורך  במאמץ מוגבר במהלך ההתרוקנות
  • אין תחושת התרוקנות / חלקית בלבד
  • נפיחות, חוסר נוחות וכאבים בבטן
  • הרגשה של
  • דימום או כאב בזמן פעולת המעיים

ממה נגרמת עצירות?

עצירות כרונית, כזו הנמשכת מעל מספר שבועות יכולה לנבוע מסיבות שונות:

למה בעצם כואבת לי הבטן?תזונה לקויה: מרכיב עיקרי בעצירות –  צריכה מועטה של מזונות העשירים בסיבים ובנוזלים (מרק, דייסה, מים, פירות וירקות), במחסורם הצואה תהיה בשה וקשה להוצאה.
ישנם מאכלים ספציפיים אשר טובים למחלות מסוימות, ואם מקפידים על אכילתם המצב משתפר.

היעדר פעילות גופנית: פעילות גופנית מניעה את המעיים ולכן עוזרת גם לפריסטלטיקה.

מתח נפשי: לחץ, עבודה מאומצת מדי, משפיעים על תנועת המעיים ומאטים את הנעת וכך מובילים לעצירות.

  • תרופות לקסטיביות – הרבה מהסובלים מעצירות כרונית נוטלים  באופן קבוע תרופות המכילות חומר המגרה פריסטלטיקה ומרכך את היציאות, מה שהופך את המעי לעצל.
  • הפרעות בפעולת ההורמונים, תת פעילות/ פעילות יתר של בלוטת התריס.
  • מחלות שגורמות לפגיעה איברים אחרים המשפעים על היציאות: מחלות מעי דלקתיות, המעי הרגיז, קרוהן, קוליטיס כיבית
  • משככי כאבים, תרופות שונות: תרופות ללחץ דם גבוה, פסיכיאטריות.

איך אפשר להקל על ההתמודדות עם עצירות

  • מומלץ להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים: ירקות, פירות טריים, דגנים וקטניות.
  • רצוי יותר מזון מבושל בישול במים, חליטה, אידוי, אפיה.
  • מזון המלחלח (משמן) מעיים, מעודד תנועת מעיים המחזק הפלורה הטבעית: תרד, כרוב, מיסו, פשתן, בננה, פפאיה, יוגורט, דבש, קוקוס, בטטות, מזון עתיר כלורופיל, אגסים, אספרגוס, אלפלפה, משמש, תאנה, עשב חיטה, תפוח עץ, שקדים, צנוברים, שיבולת שועל, נבטי אלפלפה, זרעי שומשום שחור, ערמונים.
  • שתייה מרובה של מים (לפחות 8 כוסות ביום), תה צמחים, משקה אלוורה.
  • בבוקר: שתו כוס מים פושרים עם מיץ מלימון טרי וכפית שמן זית, או שתיים-שלוש כוסות מים פושרים בלי תוספות, על בטן ריקה.
  • הקפידו על פעילות גופנית שבועית – להנעת הגוף ופעולת המעיים.
  • תוספת פרוביוטיקה המכילה חיידקים ידידותיים למערכת העיכול, 1-2 טבליות ביום.