NirSolomin-Logo

תזונה לקוליטיס וקרוהן

תוכן עניינים
צריכים עזרה?
פניה ישירה לניר סלומון

סיור עם ניר במרפאה בבית חירות





3 גישות תזונה – טיפול בבעיות עיכול

סוגי התזונה לפניכם משמשים לעתים קרובות אנשים הסובלים מבעיות במערכת העיכול כגון:
תסמונת המעי הרגיז, קרוהן וקוליטיס ויכולים להיות לעזר עבור הסובלים מסימפטומים הקשורים בהפרעות בעיכול.
חולים שהתמידו ביישומן של הדיאטות השונות דיווחו על שיפור בהרגשה ואף שיפור בפעילות המעיים ובמצב הדלקתי של המעי.
יחד עם זאת אין גישה אחת שהיא טובה לכלל, ובמקרים של חולי יש להתאים תפריט אישי כחלק מהאסטרטגיה הטיפולית וכטיפול משלים לצמחי מרפא ודיקור.


דיאטת הפחמימות המסוימות

דיאטת הפחמימות המסוימות, הינה שיטת תזונה שנוצרה עבור טיפול במחלות מעי דלקתיות וכרוניות כגון: קרוהן וקוליטיס כיבית, מחלות הפוגעות בדופן המעי. בנוסף שיטת תזונה זו מתאימה גם לתופעות המהוות בבסיסן התפתחות חיידקים ופטריות במעי (קנדידה, בעיות ספיגה ועיכול, צליאק). עיקר השיטה הינה בהתאמת הרגלי התזונה עבור המעי המתקשה בפירוק עמילנים דו-סוכרים ורב סוכרים הנמצאים בדגנים, תירס, אורז, תפוחי אדמה, סוכר, קטניות: סויה, חומוס ועוד. למעשה שיטת דפ"מ (דיאטת הפחמימות המסוימות) מבוססת על הימנעות ממזונות הנ"ל, המשמשים כמזון לחיידקי המעי, ובך יתאפשר שיקום המעי, שיפור בעיכול ובספיגה, השבת איזונה של הפלורה הטבעית של המעיים והפחתת הדלקתיות. דיאטת מבוססת פחמימות הינה הדרגתית ואינה קלה ליישום, לרוב האנשים יהיה קושי בהימנעות מוחלטת מפחמימות אלו. כדאי לשקול אותה לתקופה מוגבלת למטרת ניקוי מערכת העיכול, ולחזור בהדרגה לצרוך את המוצרים כאשר מרגישים הטבה.

המזונות המותרים לאכילה הינם מזונות שנאכלו לפני שהחקלאות החלה: פירות דלי סוכר, ירקות, בשר, עוף, דגים, ביצים, אגוזים, גבינות המכילות אחוזי לקטוז נמוכים. דיאטת הפחמימות הספציפי סייעה לרבים שסבלו מצורות שונות של מחלות מעי, ושיפרה במידה רבה את איכות חייהם.


מהי תזונת הפליאו?

תזונת הפליאו, הינה גישה תזונתית המעודדת צריכה של תזונת האדם הקדמון, שצד וליקט את מזונותיו.
גישה זו מציגה את התזונה אחרי המהפכה החקלאית והתעשייתית כלא בריאה עבורנו ( צריכה של מוצרי חלב, דגנים וקטניות, מזון מעובד ועוד) והתרחקות מערכי התזונה המקוריים.

מה להקפיד לאכול על פי גישת הפליאו?
בשר בקר/כבש, עוף, דגים, ביצים, ירקות, אבוקדו, פירות, שמן זית, שמן  קוקוס,  גהי,  שקדים ואגוזים,  שורשים – בטטות, סלק, מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים – שמנת מתוקה, שמנת חמוצה, יוגורט, חמאה וגבינות קשות, שוקולד מריר – 85%, קקאו, דבש, סטיויה, מייפל אמיתי.

ממה כדאי להימנע: אוכל מעובד, סוכרים, שמנים מזרעים וגרעינים ששמן סויה, חמניות, כל סוגי הדגנים, קטניות ( כולל סויה), הקטינו צריכת פירות.

חשוב ללמוד ולהקשיב לגוף, תרגישו עם הזמן מה הוא אוהב ומה פחות.


מהי דיאטת ה FODMAP’s?

דיאטת ה- FODMAP’s  מחלקת את המזונות לשני סוגים עיקריים: עשירים ב-FODMAP’s ודלים ב- FODMAP’s. מזונות העשירים ב FODMAP’s המכילים פחמימות קצרות, סוכרים וקשים לעיכול, שאינם נספגים טוב במערכת העיכול, ומזונות הדלים ב FODMAP’s שצריכתם הוכחה במחקרים כמונעת ומשפרת תסמינים קליניים ותופעות לוואי במערכת העיכול.

מה המאכלים המומלצים וממה יש להימנע בדיאטת FODMAP’s?
מזונות מומלצים

FODMAP’s נמוך (להגביר צריכה): לחם ללא גלוטן, דגנים, פסטה וקרקרים ללא דבש, מיץ אגסים/ תפוחים, אגבה, קמח ללא גלוטן, בוקצ'וי, נבטים, גמבה, חסה, תרד, גזר, עירית, בצל ירוק (החלק הירוק בלבד), מלפפון, חציל, אפונה ירוקה עגבניות, תפוחי אדמה, ערמונים, עד 1 גבעול סלרי, עד 1/2 כוס בטטה/ברוקולי/כרוב ניצנים/שומר/ דלורית, חומוס, שעועית, שעועית אפויה, אדממה (פולי סויה), חלב סויה, עדשים, שקדים, מקדמיה, פקאן, אגוזי מלך, צנוברים, זרעי דלעת, שומשום, זרעי חמניות,  חלב אורז/ שקדים/ קוקוס/ אגוזים, חלב פרה ללא לקטוז, גלידה ללא לקטוז, יוגורט מחלב קוקוס, גבינות קשות (צ'דר, ברי, גבינה כחולה, מוצרלה, פרמזן, פטה, קוטג' ללא לקטוז, שמנת חמוצה, בננה, אוכמניות, תותים, אשכוליות, לימון, ליים, ענבים, קיווי, אננס. דג, עוף, הודו, ביצים, בשר, שמן זית וקנולה, זיתים, אבוקדו, טופו, בוטנים, עד 1/3 כוס אפונה ירוקה

מזונות שאינם מומלצים

FODMAP’s גבוה (להמעיט צריכה): חיטה, שיפון, כוסמת, שעורה, פיסטוקים, טופו, בוטנים, אפונה ירוקה, ארטישוק, אספרגוס, אפונה, כרוב, בצל, בצלצלי שאלוט, כרישה, אבקות בצל ושום, שום, כרובית, פטריות, דלעת, פלפל ירוק, חלב פרה/ עיזים/ כבשים/ סויה, מרקים מוקרמים, חלב ממותק, חמאה, יוגורט מחלב פרה, יוגורט מחלב סויה, קוטג', ריקוטה, מסקרפונה, גבינת שמנת, תפוחים, אגסים, דובדבנים, פטל, דומדמניות, אבטיח, נקטרינה, אפרסק, משמש, שזיפים, שזיפים מיובשים, מנגו, פאפיה, אפרסימון, מיץ תפוזים,דבש, אגבה, סירופ תירס מתוק (בעל פרוקטוז גבוה), סוכרזית


לקבלת מידע נוסף אודות הטיפול האינטגרטיבי לבעיות עיכול:

לשיחה וקביעת תור מלאו פרטים
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הייתי בכיתה ח' כשגילו אצלי את הקוליטיס. עד אז סבלתי מדימומים וכאבים נוראיים והתרופה הראשונה והיעילה ביותר הייתה סטרואידים. היו לי מאז תרופות שונות ומגוונות שאף אחת מהן לא הפסיקה את הדלקת לטווח ארוך ותמיד חזרתי לסטרואידים. בסופו של דבר, המצב רק החריף ולא יכולתי להפסיק להשתמש בסטרואידים. תופעות הלוואי והנזק לטווח ארוך אילצו אותי לחפש תרופה אחרת, כזו שתעבוד. כמפלט אחרון הגעתי לכאן אחרי 3 שנים סוף סוף מצאתי מענה אמיתי. הדלקת הפסיקה ואני נקייה מסטרואידים כבר חודשיים, שזה בכלל לא מובן מאליו. בנוסף, זכיתי לטיפול מסור ואישי ( גם למחוץ לשעות העבודה של המרפאה. יכולה להתקשר ולכתוב מייל ולבקש עצה ולעדכן כל הזמן וזה חשוב לא פחות. לסיכום אני יכולה לומר, תודה ​
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הרגשתי איך איכות החיים שנפגעה הולכת ומשתפרת מיום ליום עד שהגעתי לרמיסיה המיוחלת“
רבקה
רבקהכאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
שמי רבקה ואני אם למתבגר בן 15. אנחנו מטופלים במרפאה של ניר ממאי 2014 אחרי שחיפשנו ללא לאות מישהו שיעזור לטל להחזיר לעצמו את איכות החיים של מתבגר נורמטיבי... טל סבל מכאבי בטן עזים ושלשולים קשים ובעצם בילה את רוב היום בשירותים. הוא הפסיד טיולים, מסיבות, ביה"ס ובעצם הרבה מהחיים עצמם. טל עבר את כל הבדיקות: גסטרו, קולונוסקופיה והיה בביקורים אצל רופאים מומחים. התשובה היתה שאין תשובה. הכל תקין. אולי זה פסיכולוגי? נשאלנו שוב... עד שהגענו לניר וכמעט במטה קסמים עם הסבר על מה שקורה במערכת העיכול, שילוב של דיקור, כורכומין פרוביוטיקה ופורמולה - החיים של טל השתנו ללא הכר. הוא חזר להתאמן, לביה"ס, לחברים לטיולים ונסע לחו"ל עם הפורמולות ודאג לקחת אותן.. ובאמת מלבד ארועים בודדים הוא ממשיך כבר כחצי שנה להינות מאיכות חיים. שימשיך כך...
מטופלת בריאה​כאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
"הגעתי לניר דרך האינטרנט, דיברה אלי העובדה שהוא מנהל את מחלקת הרפואה הסינית במכון הגסטרו בבית החולים תל השומר.   כשהגעתי אליו, סבלתי מעצירות קשה שאובחנה כמעי רגיז, כמעט לא יכולתי לאכול דבר וסבלתי מאד מכאבי בטן וכן גם מכאבים באיזור הסרעפת. ניר, בגישה מאד מקצועית ונעימה מיפה את המכאובים ושרטט תהליך מאד ברור ומעמיק בנוגע לריפוי שלי.  ידענו לאן אנחנו הולכים ולאן אנחנו שואפים להגיע ולא פחות חשוב, ניר ידע איך להגיע אל היעד. כעבור כמה שבועות, בתהליך נכון והדרגתי, חזרתי לאכול כל העולה על דעתי, נפסקו לגמרי הכאבים, וחזרתי לעצמי ולבריאות מלאה. ניר, בנוסף להיותו מומחה בדיקור ומצחי מרפא, הוא גם יודע כיצד לתמוך במטופל שלו מבחינה רגשית ונפשית, מה שהוא לא פחות חשוב מהדיקור עצמו. ניר הוא רופא סיני נהדר בזכות המכלול שלו. בתודה, מטופלת בריאה."
הקודם
הבא
לקביעת תור במרפאה מלאו פרטים