NirSolomin-Logo

סרטן המעי הגס

תוכן עניינים
צריכים עזרה?
פניה ישירה לניר סלומון

 



סרטן המעי הגס

הטיפול בסרטן המעי הגס

ההתמודדות של חולים עם מחלת הסרטן הינה מורכבת ביותר. שילוב של פחד, תחושת חוסר ודאות,חוסר אונים ובלבול בקרב החולים ובני משפחתם הינם נפוצים מאוד. חולים רבים פונים אל הרפואה המשלימה כדי למצוא טיפול נוסף למחלתם או כדי להתמודד עם תופעות הלוואי הרבות של הטיפול הקונבציונאלי. על פי סקרים מסוימים כשליש מהחולים בסרטן המעי הגס באירופה וכחמישית מהחולים בישראל משתמשים ברפואה משלימה לטיפול במחלתם. כמחצית מקרב חולים אלו בוחרים שלא לדווח לרופא המטפל שלהם על כך שהם מטופלים ברפואה משלימה. הסיבה לפער בין שני נתונים אלו הינו מורכב, החולים מרגישים שטיפולים אלו עוזרים להם בצורה זו או אחרת בהתמודדות עם המחלה, מצד שני לרוב הרופאים קשה לקבל את ההתערבות הרפואית הנוספת בגלל היעדר מחקרים מדעיים אמינים לגבי יעילותם והידע המוגבל בקשר לשילוב של טיפולים אלו עם הטיפול הקונבציונאלי. חשש זה מוצדק ברובו אך כיום לא ניתן להתעלם מהניסיון הקליני והמחקרי המצטבר בתחום הטיפול המשלים בחולים אונקולוגים.

 הרפואה הסינית הינה אחת משיטות הרפואה המשלימה הנפוצות ביותר ואשר זוכה להכרה והערכה הולכת וגוברת גם בקרב הרפואה הקונבציונאלית. הכרה זו נובעת לא רק מהניסיון הקליני העשיר של שיטה עתיקת יומין זו, אלה גם ממחקרים קלינים ומעבדתיים. חשוב לציין, הטיפול ברפואה סינית אינו יכול להחליף את הטיפול הקונבציונאלי בסרטן, אך יש כנראה אפשרות ליעל את הטיפול ושפר את איכות חייהם של החולים. מאמר זה מציג את תמצית הידע והניסיון הקיים היום.

 ניתן לחלק את הטיפול בסרטן המעי הגס בעזרת הרפואה הסינית לשני חלקים:

 1) הטיפול האקטיבי

2) הטיפול המשקם

 הטיפול האקטיבי הינו הטיפול שניתן לאחר אבחנת המחלה כאשר מטרת הטיפול בשלב זה הינו עצירת התפשטות הגידול והקטנתו. בשלב זה רוב החולים נמצאים במהלך טיפול הקרנתי או כימוטרפי, לעיתים במטרה להקטין את הגידול למצב שמאפשר את הסרתו בניתוח. בשלב זה שימוש בכלים של הרפואה הסינית מסייע לחזק ולייעל את הטיפול הקונבציונאלי. מחקר מבוקר אחר שהתפרסם בעיתון Cancer Reseasrch, בדק את יעילותה של פורמולציית צמחי מרפא סיניים על סרטן מעי גס בעכברים. תוצאות המחקר הראו ירידה משמעותית במספר ובגודל הגידולים אצל העכברים שקיבלו את צמחי המרפא לעומת קבוצת הביקורת (1). בנוסף, לא נצפו תופעות הלוואי הנפוצות של חוסר תאבון או ירידה במשקל בקבוצה זו.

 מחקר מעבדתי הראה שטיפול משולב של כורכומין, שהוא חומר פיטוכימי פעיל הנמצא בשורש צמח הכורכום, שניתן ביחד עם תרופה נוגדת סרטן (Dasatinib) הראה תוצאות טובות יותר מאשר טיפול בתרופה בלבד(2). מחקר נוסף הראה שכורכומין יכול כנראה לשפר את פוטנציאל הטיפול ההקרנתי על ידי חסימת הפעלתו של NF-kappaB שנחשב כאחד המרכיבים המעורבים בעמידותו של גידול סרטני בפני הקרנות (3).

 היבט נוסף וחשוב בשלב הטיפול האקטיבי הוא ההתמודדות עם תופעות הלוואי של התרופות הכימוטרפיות. תרופות אלו גורמות פעמים רבות לבחילות/הקאות, ירידה בתאבון וחולשה. סקירה של Cochrane Database בנושא זה תומך ביעילות דיקור לטיפול בהקאות הנובעות מטיפול כימוטרפי (4). בנוסף, שימוש במיצוי של אסטרגלוס (Astragalus) הראה השפעה מיטיבה על תופעות לוואי אלו כאשר ניתן במקביל לטיפול הכימוטרפי (5). במחקר נוסף על חולים במצב מתקדם אשר סבלו מתת משקל, טיפול בצמחים סינים סייע לשיפור התאבון ועליה חוזרת במשקל (6).

 הטיפול המשקם הוא הטיפול הניתן לאחר סיום הטיפול הכימוטרפי, הקרנתי או ניתוחי. בשלב זה, בעיקר לאחר ניתוח, חולים רבים סובלים מתופעות של נפיחות, גזים וחוסר סדירות של היציאות. בנוסף לאחר טיפול כימוטרפי חולים רבים מרגישים חולשה, חוסר תאבון וירידה במשקל. הסימפטומים הללו בד"כ מסתדרים ברובם עם הזמן אך יכולים לפגוע קשות באיכות חייהם של החולים. לרפואה הסינית אפשרות רבה לעזור בשלב זה על ידי חיזוק והסדרה של פעילות המעיים.

 לסיכום, טיפול ברפואה סינית יכול לסייע לחולים המקבלים טיפול הקרנתי או כימוטרפי ע"י הפחתת תופעות הלוואי וכנראה גם העצמת האפקט האנטי-סרטני של הטיפול. הרעיון הוא לאפשר טיפול אינטגרטיבי משולב, אין לראות בטיפול ברפואה סינית תחליף לטיפול השמרני המקובל בסרטן המעי הגס. מחקרים קלינים ובבעלי חיים מחזקים את הניסיון הקליני המצתבר במרכזים רפואיים לא רק בסין אלה גם במערב. דרושים עוד מחקרים איכותיים כדי לבסס את יעילותה של הרפואה הסינית בטיפול האונקולוגי, אך הידע הקיים היום בתחום זה מעודד וראוי להתיחסות רצינית.

 

לשיחה וקביעת תור מלאו פרטים
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הייתי בכיתה ח' כשגילו אצלי את הקוליטיס. עד אז סבלתי מדימומים וכאבים נוראיים והתרופה הראשונה והיעילה ביותר הייתה סטרואידים. היו לי מאז תרופות שונות ומגוונות שאף אחת מהן לא הפסיקה את הדלקת לטווח ארוך ותמיד חזרתי לסטרואידים. בסופו של דבר, המצב רק החריף ולא יכולתי להפסיק להשתמש בסטרואידים. תופעות הלוואי והנזק לטווח ארוך אילצו אותי לחפש תרופה אחרת, כזו שתעבוד. כמפלט אחרון הגעתי לכאן אחרי 3 שנים סוף סוף מצאתי מענה אמיתי. הדלקת הפסיקה ואני נקייה מסטרואידים כבר חודשיים, שזה בכלל לא מובן מאליו. בנוסף, זכיתי לטיפול מסור ואישי ( גם למחוץ לשעות העבודה של המרפאה. יכולה להתקשר ולכתוב מייל ולבקש עצה ולעדכן כל הזמן וזה חשוב לא פחות. לסיכום אני יכולה לומר, תודה ​
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הרגשתי איך איכות החיים שנפגעה הולכת ומשתפרת מיום ליום עד שהגעתי לרמיסיה המיוחלת“
רבקה
רבקהכאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
שמי רבקה ואני אם למתבגר בן 15. אנחנו מטופלים במרפאה של ניר ממאי 2014 אחרי שחיפשנו ללא לאות מישהו שיעזור לטל להחזיר לעצמו את איכות החיים של מתבגר נורמטיבי... טל סבל מכאבי בטן עזים ושלשולים קשים ובעצם בילה את רוב היום בשירותים. הוא הפסיד טיולים, מסיבות, ביה"ס ובעצם הרבה מהחיים עצמם. טל עבר את כל הבדיקות: גסטרו, קולונוסקופיה והיה בביקורים אצל רופאים מומחים. התשובה היתה שאין תשובה. הכל תקין. אולי זה פסיכולוגי? נשאלנו שוב... עד שהגענו לניר וכמעט במטה קסמים עם הסבר על מה שקורה במערכת העיכול, שילוב של דיקור, כורכומין פרוביוטיקה ופורמולה - החיים של טל השתנו ללא הכר. הוא חזר להתאמן, לביה"ס, לחברים לטיולים ונסע לחו"ל עם הפורמולות ודאג לקחת אותן.. ובאמת מלבד ארועים בודדים הוא ממשיך כבר כחצי שנה להינות מאיכות חיים. שימשיך כך...
מטופלת בריאה​כאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
"הגעתי לניר דרך האינטרנט, דיברה אלי העובדה שהוא מנהל את מחלקת הרפואה הסינית במכון הגסטרו בבית החולים תל השומר.   כשהגעתי אליו, סבלתי מעצירות קשה שאובחנה כמעי רגיז, כמעט לא יכולתי לאכול דבר וסבלתי מאד מכאבי בטן וכן גם מכאבים באיזור הסרעפת. ניר, בגישה מאד מקצועית ונעימה מיפה את המכאובים ושרטט תהליך מאד ברור ומעמיק בנוגע לריפוי שלי.  ידענו לאן אנחנו הולכים ולאן אנחנו שואפים להגיע ולא פחות חשוב, ניר ידע איך להגיע אל היעד. כעבור כמה שבועות, בתהליך נכון והדרגתי, חזרתי לאכול כל העולה על דעתי, נפסקו לגמרי הכאבים, וחזרתי לעצמי ולבריאות מלאה. ניר, בנוסף להיותו מומחה בדיקור ומצחי מרפא, הוא גם יודע כיצד לתמוך במטופל שלו מבחינה רגשית ונפשית, מה שהוא לא פחות חשוב מהדיקור עצמו. ניר הוא רופא סיני נהדר בזכות המכלול שלו. בתודה, מטופלת בריאה."
הקודם
הבא
לקביעת תור במרפאה מלאו פרטים