NirSolomin-Logo

מעי רגיש טיפול

תוכן עניינים
צריכים עזרה?
פניה ישירה לניר סלומון

תסמונת המעי הרגיש IBS

IBS היא הפרעה תפקודית כרונית שבה האדם חווה שינויים תנועתיים ותחושתיים במערכת העיכול. המשמעות של "הפרעה תפקודית" היא שהבעיה נובעת מתפקוד לקוי או לא מאוזן של המערכת ולא מממצא פתולוגי אורגני. ממצא פתולוגי יכול להיות פיזיולוגי (פוליפ או טחור), ביולוגי (זיהום ויראלי או טפילי) או כימי (חוסר B12 או ברזל). תסמונת כרונית זו מלווה אנשים לאורך שנים, יכולה לסגת בתקופות נוחות ולחזור שוב בתקופות אקוטיות יותר. בתסמונת המעי הרגיש דרכי העיכול רגישים במיוחד לגירויים שונים כמו מזון מסוים, תרופות והורמונים. מצבי מתח ונטיה לחרדה או דכאון פעמים רבות קשורים בתקופות של התפרצות קשות יותר.

תסמונת המעי הרגיש היא האבחנה הנפוצה ביותר במרפאות גסטרואנטרולוגיות בארה"ב ומהווה עד 40% מכלל הפניות למרפאותמעי רגיש טיפול אלו. נשים סובלות מתסמונת המעי הרגיש עד פי 3 יותר (!) מגברים. האבחנה לתסמונת המעי הרגיש נעשית ע"י שלילת גורמים פתולוגיים אחרים שיכולים לגרום לתופעות איתם מגיע המטופל (פוליפים, חומציות יתר, דלקות מעיים וכו'). על מנת לשלול גורמים כאלו יש צורך לעבור סבב בדיקות לא קצר ולא קל הכולל פעמים רבות בדיקת אנדוסקופיה שבה מוחדר סיב אופטי דרך הפה או פי הטבעת כדי לבדוק את דרכי העיכול. באם לא נמצאו ממצאים פתולוגים, ועל פי התרשמויות קליניות נוספות, הרופא יחשוד בתסמונת המעי הרגיש כאחראי למצבו של המטופל.

תאוריות רבות הועלו בנושא המנגנון האחראי ל-IBS אך לא קיימת הסכמה או ודאות מוחלטת לגבי אלו. בין ההשערות שהועלו הם תגובה אלרגית למזונות מסוימים, מרכיב זיהומי בצורת טפילי מעיים ו/או וירוסים ותגובה אוטואימיונית.
בשנים האחרונות התפתחה תאוריה נוספת ומעניינת לגבי תסמונת המעי הרגיש אשר מקבלת חיזוקים רבים. תאוריה זו סבורה כי אנשים הסובלים מ-IBS הם בעלי רגישות יתר (Hypersensitivity או Hyperalgesia) של המעיים. מצב זה מאופיין ברגישות יתר של מערכת העצבים המקשרת בין המוח למעיים (Brain-gut axis). ע"פ תיאוריה זו, לאנשים הסובלים מ-IBS יש סף רגישות נמוך לכאב שגורם להם לחוות תחושות במעיים בצורת מוגברת מאדם רגיל. במילים אחרות, כל גז קטן או תנועה פריסטלטית קלה, יורגש אצל אנשים אלה ככאב עז או צורך דחוף ליציאה. תיאוריה זו אוששה במספר רב של מחקרים ובמידה רבה אחראית לשינוי השם של הפרעה זו מ"תסמונת המעי הרגיז" ל"תסמונת המעי הרגיש".

הרפואה הקונבנציונאלית מתיחסת באבחנה ובטיפול רק לדברים אותם היא מסוגלת למדוד בצורה מדעית, אך מצבי מתח ועימותים רגשיים קשים או לא ניתנים למדידה באופן זה. מסיבה זו הרפואה הקונבנציונאלית מתקשה לטפל בתסמונת המעי הרגיש זו.
הטיפול התרופתי ניתן בד"כ על בסיס התלונה העיקרית של המטופל. תרופות מעצרות (Imodium) ינתנו למצבי שלשול, לקסטיבים (Psyllium, Docusate) למצבי עצירות ואנטיספזומטיים ( (Dicyclomineלמצבים בהם כאבי בטן הם התלונה הדומיננטית. טיפולים אלו אינם מרפאים את התסמונת ויכולים ליצור תלות לתרופה אצל המטופל.

הטיפול בתסמונת המעי הרגיש ברפואה הסינית:

יתרונה של הרפואה הסינית במעי הרגיש הוא הטיפול הנובע מיכולתה של שיטה זו לזהות קשרים וחיבורים בין גורמים רגשיים לגופניים אצל האדם. ע"פ גישה זו פועלים באדם מערכות איזון שונות בין הגוף לפיזי לעולם הקוגניטיבי/רגשי. כאשר יש עומס במערכת אחת (למשל בצורה של מתחים רבים או חרדות) היא יכולה לאזן את העומס הרב ע"י כך שתעביר חלק ממנו למערכת השניה (למשל מערכת העיכול). במצב זה האדם עלול ירגיש מתח גופני בצורה של כאבי בטן או שלשול. הרפואה הסינית מסוגלת לזהות ולאבחן בצורה מדויקת את מקור המתח הקוגניטיבי/רגשי ואת השתלשלות התהליך עד פגיעתו במערכת העיכול ולאזן מחדש את המערכות. הטיפול מכוון בד"כ לחיזוק מערכת העיכול ובמקביל הקלה ופתירה של מקור המתחים.

תסמונת המעי הרגיש מערבת מספר מערכות גופניות ורגשיות ודורש טיפול רחב כדי לטפל בה.

בטיפול אני מוצא לנכון לשלב מספר כלים טיפוליים יחודיים לרפואה הסינית על מנת לענות להיבטים השונים של התסמונת. דיקור סיני הוא כלי מעולה בשביל להחזיר איזון למערכת העצבים ולפתור קשרים הרסניים הקיימים בין העולם הרגשי לגוף הפיזי. רפואת הצמחים הסינית מסוגלת לחזק בצורה משמעותית את מערכת העיכול ולהקל את רגישות היתר ממנה היא סובלת. (להסבר מלא יותר על שיטות טיפול אלו ניתן לקרוא במידע שימושי באתר זה  http://nirsalomon.co.il/)
שינוי הרגלי תזונה והקפדה על תפריט המותאם אישית למטופל חשובה כדי לא להעמיס מתח על המערכת בזמן החלמתה. למשלמטופלים רבים, בעיקר כאלה הסובלים מעצירות, נהנים מתפריט עשיר בסיבים תזונתיים, אך תזונה כזו עלולה להחמיר תופעות של נפיחות וגזים ולכן חשוב לדייק ולהתאים מזונות נכונים לכל מטופל ע"פ מצבו. גם תפריט תזונה אשר ממעיט בסוכר ומוצרי חלב נמצא מתאים לאנשים מסוימים.
פעילות גופנית קבועה חשובה להסדרה של פעילות מערכת העיכול. פעילות זו לא צריכה להיות מאומצת מדי אך צריכה להיות קבועה ויומית. הליכת בוקר קצרה או התעמלות כמו יוגה ופילאטיס מצוינים לחיזוק והסדרת פעילות המערכת.

לסיכום…

תסמונת המעי הרגיש הינה הפרעה תפקודית כרונית עם קשרים פסיכו-סומטיים רבים. לרפואה הקונבנציונאלית אין דרך לטפל בתסמונת זו ולכן כדי לטפל בתסמונת זו ביעילות יש צורך לאבחן ולטפל בקשרים גופניים רגשיים אלו ולא להסתפק בטיפול התרופתי הקונבנציונאלי. הרפואה הסינית רואה באדם יצור המשלב גוף פיזי ועולם קוגניטיבי/רגשי המשפיעים ומושפעים אחד מהשני ללא הרף. יתרונה של רפואה היא ביכולתה לטפל במכלול זה של האדם ולא להיות מוגבלת רק לאספקט אחד שלו. הטיפול ברפואה סינית משלב מגוון כלים טיפוליים יחודיים העונים במקביל להיבטים השונים של תסמונת המעי הרגיש ומהווה מודל קליני מבטיח לטיפול בתסמונת זו.

לשיחה וקביעת תור מלאו פרטים
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הייתי בכיתה ח' כשגילו אצלי את הקוליטיס. עד אז סבלתי מדימומים וכאבים נוראיים והתרופה הראשונה והיעילה ביותר הייתה סטרואידים. היו לי מאז תרופות שונות ומגוונות שאף אחת מהן לא הפסיקה את הדלקת לטווח ארוך ותמיד חזרתי לסטרואידים. בסופו של דבר, המצב רק החריף ולא יכולתי להפסיק להשתמש בסטרואידים. תופעות הלוואי והנזק לטווח ארוך אילצו אותי לחפש תרופה אחרת, כזו שתעבוד. כמפלט אחרון הגעתי לכאן אחרי 3 שנים סוף סוף מצאתי מענה אמיתי. הדלקת הפסיקה ואני נקייה מסטרואידים כבר חודשיים, שזה בכלל לא מובן מאליו. בנוסף, זכיתי לטיפול מסור ואישי ( גם למחוץ לשעות העבודה של המרפאה. יכולה להתקשר ולכתוב מייל ולבקש עצה ולעדכן כל הזמן וזה חשוב לא פחות. לסיכום אני יכולה לומר, תודה ​
חנה פילצ'ה​​
חנה פילצ'ה​​קוליטיס - דלקת מעי​​
קרא עוד
"הרגשתי איך איכות החיים שנפגעה הולכת ומשתפרת מיום ליום עד שהגעתי לרמיסיה המיוחלת“
רבקה
רבקהכאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
שמי רבקה ואני אם למתבגר בן 15. אנחנו מטופלים במרפאה של ניר ממאי 2014 אחרי שחיפשנו ללא לאות מישהו שיעזור לטל להחזיר לעצמו את איכות החיים של מתבגר נורמטיבי... טל סבל מכאבי בטן עזים ושלשולים קשים ובעצם בילה את רוב היום בשירותים. הוא הפסיד טיולים, מסיבות, ביה"ס ובעצם הרבה מהחיים עצמם. טל עבר את כל הבדיקות: גסטרו, קולונוסקופיה והיה בביקורים אצל רופאים מומחים. התשובה היתה שאין תשובה. הכל תקין. אולי זה פסיכולוגי? נשאלנו שוב... עד שהגענו לניר וכמעט במטה קסמים עם הסבר על מה שקורה במערכת העיכול, שילוב של דיקור, כורכומין פרוביוטיקה ופורמולה - החיים של טל השתנו ללא הכר. הוא חזר להתאמן, לביה"ס, לחברים לטיולים ונסע לחו"ל עם הפורמולות ודאג לקחת אותן.. ובאמת מלבד ארועים בודדים הוא ממשיך כבר כחצי שנה להינות מאיכות חיים. שימשיך כך...
מטופלת בריאה​כאבי בטן ושלשולים​
קרא עוד
"הגעתי לניר דרך האינטרנט, דיברה אלי העובדה שהוא מנהל את מחלקת הרפואה הסינית במכון הגסטרו בבית החולים תל השומר.   כשהגעתי אליו, סבלתי מעצירות קשה שאובחנה כמעי רגיז, כמעט לא יכולתי לאכול דבר וסבלתי מאד מכאבי בטן וכן גם מכאבים באיזור הסרעפת. ניר, בגישה מאד מקצועית ונעימה מיפה את המכאובים ושרטט תהליך מאד ברור ומעמיק בנוגע לריפוי שלי.  ידענו לאן אנחנו הולכים ולאן אנחנו שואפים להגיע ולא פחות חשוב, ניר ידע איך להגיע אל היעד. כעבור כמה שבועות, בתהליך נכון והדרגתי, חזרתי לאכול כל העולה על דעתי, נפסקו לגמרי הכאבים, וחזרתי לעצמי ולבריאות מלאה. ניר, בנוסף להיותו מומחה בדיקור ומצחי מרפא, הוא גם יודע כיצד לתמוך במטופל שלו מבחינה רגשית ונפשית, מה שהוא לא פחות חשוב מהדיקור עצמו. ניר הוא רופא סיני נהדר בזכות המכלול שלו. בתודה, מטופלת בריאה."
הקודם
הבא
לקביעת תור במרפאה מלאו פרטים